Leczenie besenności

Do najpopularniejszych zaburzeń snu zalicza się m.in. bezsenność, która polega na utrzymujących się przez dłuższy czas kłopotach w zasypianiu, wybudzaniu się w nocy, niemożności powtórnego zaśnięcia oraz zbyt wczesnym budzeniu się.

Przyczyny bezsenności

Organizm człowieka od zawsze podlegał pewnym rytmom biologicznym. Jednym z najbardziej podstawowych jest naprzemienne występowanie po sobie fazy czy wabia i fazy snu.  Funkcjonowanie we współczesnym świecie goniącym za zyskiem nie zawsze pozwala na pogodzenie trybu życia z wewnętrznym zegarem wyznaczającym rytm dnia i nocy. Zmartwienia, stresy i kłopoty z zapewnieni sobie stabilności życiowej sprawiają że coraz większa grupa osób ma problem z zapewnieni sobie odpowiednich warunków snu i odpowiedniej jego długości.  Problemy ze snem zwykle przypisywane osobom starszym stały się również zjawiskiem powszechnym we wszystkich grupach wiekowych. Statystyki pokazują, że średnio co trzeci Polak  cierpi z powodu problemów ze snem. Dotykają one zarówno mężczyzn jak i kobiet.

Zaburzenia snu – główne przyczyny

Przyczyny pojawiania się problemów ze snem mogą być różne. Większość z nich to czynniki, które zależą od nas i mamy na nie wpływ.  Tego typu czynniki to przede wszystkim:

  • drzemki w ciągu dnia,
  • przyjmowanie środków pobudzających, takich jak kawa, narkotyki, alkohol,
  • brak aktywności fizycznej w trakcie dnia,
  • branie udziału w zajęciach ruchowych wymagających wzmożonego wysiłku tuż przed pójściem spać,
  • zmienne godziny snu,
  • spożywanie tłustych i ciężkostrawnych potraw przed snem,
  • brak ciszy w sypialni i obecność urządzeń elektronicznych wzmagających trudności z zasypianiem,
  • czytanie książek, oglądanie telewizji w łóżku.

 

Często zdarza się, że przyczyną bezsenności u dorosłych, jak również u dzieci, jest niewłaściwa higiena snu. Ten rodzaj zaburzeń snu wynika przede wszystkim ze złych nawyków i przyzwyczajeń, niekiedy może być spowodowany także pracą zmianową. Chodzenie spać o zbyt późnej porze, nieodpowiednie warunki w sypialni, a także spożywanie przed snem obfitych posiłków i substancji pobudzających może powodować regularne problemy ze spaniem.

Warto zastosować pewne zmiany, które mogą wyeliminować trudności z zasypianiem

Należy przede wszystkim wprowadzić regularny rytm snu i czuwania, a więc kłaść się i wstawać, w miarę możliwości, każdego dnia o tych samych porach. Warto też stworzyć sobie stały program zajęć, a więc szczegółowo zaplanować rozkład dnia, który pomoże nam uniknąć np. niepożądanych drzemek (zwłaszcza trwających dłużej niż dwadzieścia-trzydzieści minut). By wyeliminować uciążliwy problem ze snem, należy też zadbać o odpowiednie warunki w pomieszczeniu, w którym śpimy (jeśli zapadnięcie w sen utrudniają nam dźwięki dochodzące z zewnątrz czy ostre światło, wówczas warto zainwestować w rolety, żaluzje bądź grube zasłony). Co ważne sypiania powinna być wyłącznie miejscem do spania, wszystkie inne czynności poza sexem powinny zostać wyprowadzone z sypialni na zewnątrz.

Bezsenność – przyczyny, na które nie mamy bezpośredniego wpływu

Problem z zasypianiem, zwłaszcza jeśli pojawił się nagle, może być objawem różnego rodzaju chorób bądź skutkiem negatywnego wpływu niektórych czynników czy sytuacji. Dlatego dla skuteczności leczenia bezsenności bardzo istotne jest wychwycenie przyczyny, poprzez przeprowadzenie z pacjentem szczegółowego wywiadu oraz analizę uzyskanych danych.

Powody bezsenności mogą być różne i mieć różne podłoże:

  • somatyczne lub somatogenne – choroby powodujące np. dolegliwości bólowe, parcie na mocz, świąd i inne objawy, które nie pozwalają zapaść w sen pacjentowi,
  • zewnętrzne (egzogenne) – czyli czynniki związane z otoczeniem, takie jak światło, hałas, upał, zmiana strefy czasowej, itp.,
  • psychologiczne bądź psychogenne – takie jak, konflikty osobiste, natrętne myśli, przykre przeżycia,
  • psychotyczne – obejmujące różnego rodzaju lęki, nerwice, zaburzenia depresyjne i psychiczne, urojenia, omamy,
  • toksyczne i jatrogenne – wywoływane przez substancje, których spożycie powoduje kłopoty ze snem (niektóre leki, narkotyki, alkohol, napoje kofeinowe),
  • neurogenne – spowodowane uszkodzeniem układu nerwowego i jego nieprawidłowym funkcjonowaniem, np. na skutek odniesionych urazów,
  • bezsenność pierwotna, której powód jest nieznany i trudny do uchwycenia.

Najczęstszą przyczyną bezsenności u dorosłych są zaburzenia psychiczne: stany depresyjne, psychozy, zaburzenia lękowe oraz zaburzenia osobowości. Stanowią one ok. 35-40% leczonych przypadków i są tłumaczone głównie wzbudzeniem emocjonalnym, niekiedy zaburzeniami przekaźnictwa synaptycznego.

Drugim co do częstości powodem bezsenności są choroby psychofizjologiczne (stanowią ok. 15% badanych przypadków). U 12% leczonych pacjentów kłopoty ze snem wywołuje natomiast nadużywanie, tolerancja lub odstawienie substancji wykazujących działanie ośrodkowe (etanol, leki uspokajające i nasenne, środki psychoaktywne). Na dalszych miejscach znajdują się: epizody bezdechu w czasie snu, zaburzenia rytmu snu i czuwania oraz schorzenia somatyczne.

Leczenie bezsenności

 

Problemy z zasypianiem mogą prowadzić do przewlekłej bezsenności, która jeśli trwa dłużej niż miesiąc i nie mija po leczeniu domowymi sposobami, wymaga natychmiastowej konsultacji lekarskiej. Odpowiednim miejscem do zwalczania problemów ze spaniem jest specjalistyczna poradnia leczenia zaburzeń snu, w której poza kuracją środkami farmakologicznymi, można również poddać się odpowiedniej terapii psychoterapeutycznej.

Leczenie bezsenności z wykorzystaniem hipnozy.

Hipnoza jest szczególnie efektywna przy leczeniu  problemów z zasypianiem, wybudzaniu się w nocy i niemożności powtórnego zaśnięcia. W związku z tym, że zbyt wczesne wybudzanie się rano ma zazwyczaj związek z zaburzeniami neurologicznymi na tym polu hipnoza jest zdecydowanie mniej efektywna. Ten rodzaj zaburzeń wymaga terapii neurologicznej. Co do trzech pierwszych rodzajów problemów to z punktu widzenia hipnozy  problemy te wynikają nabytych i  utrwalonych psychologicznie nawyków, uniemożliwiających uwolnienie się od natłoku myśli, zdarzeń, które zostały zgromadzone w ciągu dnia. Nawyki te przybierają postać obsesyjnego myślenia, które wywołuje silne emocje  i pobudzenie.  Jeżeli wiec osoba wyeliminuje wszelkie przyczyny problemów ze snem, które są zależne od niej a zaburzenia snu nie ustępują, wykorzystując hipnozę i autohipnozę pacjent uczy się wyciszać swój umysł, oczyszczać go myśli  i wywoływać stan snu. Pacjent uczy się oprócz tego spowalniać swój oddech, co wywołuje pojawienie się reakcji trofotropowej ( spowalniającej), która ułatwia zasypianie.  Pacjent ma za zadanie wykonywać pomiędzy sesjami zalecone ćwiczenia i słuchać nagrań do autohipnozy indukującej sen. Terapia zwykle daje pozytywne efekty na dystansie 4-5 sesji.

Paweł Krzemiński

Jeśli masz pytania lub chciałbyś skorzystać z naszej pomocy do zadzwoń.

Tel. 660 06 85 99 lub 600 70 65 46