Rzuć palenie

NIKOTYNA NARKOTYKIEM
Nikotyna oddziałuje w mózgu na ośrodkowy układ nerwowy, podobnie jak heroina czy kokaina. Nikotyna jest zatem narkotykiem. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), palenie jest największym pojedynczym śmiertelnym zagrożeniem dla zdrowia. Tytoń odpowiada za ponad 500 000 zgonów w Unii Europejskiej. WHO szacuje, że około jedna trzecia dorosłej ludności na świecie to palacze. Co roku tytoń jest przyczyną ponad 5 milionów przedwczesnych zgonów na świecie, co oznacza, że każdego dnia z powodu palenia umiera 14000 osób. Uzależnienie od nikotyny jest trudne do pokonania. Jest to reakcja neurobiologiczna, oficjalnie zaliczana do chorób. Nikotyna w sposób sztuczny pobudza uwalnianie substancji w mózgu, zaburzając równowagę chemiczną. Organizm musi się do tego przystosować. A kiedy już to uczyni, odwrócenie sytuacji nie jest łatwe. Badania wykazują, że większość palących usiłowała przerwać uzależnienie, ale objawy abstynencji ich przerosły. W momencie wciągnięcia dymu tytoniowego nikotyna dostaje się do płuc, gdzie zostaje wchłonięta do nasyconej tlenem krwi, a z nią przetransportowana do serca i wpompowana do tętnic. W końcu dochodzi do mózgu, przy czym mózg osób uzależnionych różni się od mózgu niepalących.

Uzależnienie od nikotyny jak każdy nałóg zawsze pełni w życiu osoby uzależnionej jakąś pozytywną funkcję. Nawet jeśli ta osoba nie zdaje sobie z tego sprawy. Nałóg zawsze pozwala nam zaspokoić jakąś naszą potrzebę, której nie umiemy zaspokoić w inny sposób. Dlatego zwykło się mówić, że nałóg jest zawsze zamiast „czegoś”. Istnieje kilka głównych powodów palenia:

  • Palisz by poprawić sobie nastrój.

Być może po przebudzeniu rano czujesz się znudzony. Kolejny dzień nie zapowiada niczego dobrego. Zapalasz papierosa i zyskujesz nieznaczną poprawę nastroju. A być może większość swojego czasu spędzasz samotnie i nie masz kontaktu ze światem zewnętrznym. Może czujesz się ignorowany albo mało ważny. Zapalenie papierosa osłabia poczucie izolacji i samotności. Być może przeżyłeś jakieś trudne chwile a być może uważasz swoje życie za nieudane. Papieros pozwala osłabia to uczucie.

  • Palisz by pozbyć się stresu lub zrobić sobie przerwę w działaniu

To jedna z najczęstszych przyczyn palenia. Papieros pozwala zredukować doświadczanie przykrych emocji, pozwala znaleźć i dać sobie chwilę spokoju. Jeśli wykonujesz pracę, która jest ciężka, stresująca lub jej po prostu nie lubisz, palenie pozwala i uzasadnia zrobienie sobie przerwy i złapanie chwili spokoju od tego stresu lub dyskomfortu. Często wielu ludzi zaczyna palić w efekcie przeżycia jakiś ciężkich emocjonalnie zdarzeń, gdy nie potrafią znaleźć wyjścia z trudnej sytuacji.

  • Palisz ponieważ źle się czujesz w sytuacjach towarzyskich

Większość osób rozpoczynający palenie sięga po papierosa z tego właśnie powodu. Często nie pamiętają tego, że ich palenie zaczęło się w taki sposób, gdyż od tego początku minęło wiele lat. Jednak prawie wszyscy oni zaczynają palić by poczuć się lepiej w grupie z innymi ludźmi, by zdobyć ich akceptację, by należeć do grupy, by się lepiej z nią zasymilować. Wszyscy palący dla towarzystwa lokują się w tej grupie. Dzięki paleniu takie osoby czują się pewniej, czują się bardziej dorosłe (młode osoby)  i niezależne.

  • Palisz aby kontrolować swoją wagę

Nikotyna hamuje apetyt. Pewna grupa osób pali, aby ograniczyć inny swój nałóg-przejadanie się. Palenie pozwala ograniczyć łaknienie. Zwykle takie osoby piją dużo kawy, gdyż zarówno nikotyna jak i kawa dodają energii a nie powodują wzrostu wagi.

Rzucanie nałogu

Są osoby, które potrafią skończyć z nałogiem dzięki wyłącznie dzięki sile woli. Niestety takich osób jest niewiele. Ludzie próbują wszelkich środków by skończyć z nałogiem od akupunktury do terapii zastępczej preparatami zawierającymi nikotynę w postaci plastrów, tabletek, inhalatorów i sprejów. Niektórym oczywiście udaje się w ten sposób to zrobić.  Hipnoza jest zdecydowanie efektywniejsza w rzucaniu palenie, gdyż oprócz świadomego wysiłku zmierzającego w kierunku pozbycia się nałogu używa pracy z podświadomym umysłem. Procedura stosowana u nas składa się 4 sesji odbywanych w odstępie tygodnia. Rozpoczyna się od wypełnienia specjalnego arkusz diagnostycznego, który pozwala poznać powody palenia, jej schemat i potrzeby zaspokajane przez papierosy.  Arkusz ten pozwala również znaleźć alternatywne sposoby zaspokajania potrzeb dotychczas zaspokajanych przez papierosy. Następnie przeprowadzana jest hipnoza awersyjna, która indukuje w umyśle obrzydzenie i niechęć do palenia. Następnie wykorzystywane są techniki NLP takie jak swish pattern oraz przeramowanie w 6 krokach a także indukcja progresji w czasie instalująca w umyśle nowe wzorce zdrowych zachowań. Na sesji od 2 do 4 procedury są powtarzane a także przedmiotem pracy uwolnienie od głodu nikotynowego

Paweł Krzemiński

Jeśli masz pytania lub chciałbyś skorzystać z naszej pomocy do zadzwoń.

Tel. 660 06 85 99 lub 600 70 65 46